Visa navigeringen
Visa fullstor bild
Utifrån slutsatserna från familjernas bilfria år, har vi skisserat hur staden skulle kunna designas för att uppmuntra fler att transportera sig på ett...

Utifrån slutsatserna från familjernas bilfria år, har vi skisserat hur staden skulle kunna designas för att uppmuntra fler att transportera sig på ett hållbart sätt. Sammanlagt 12 koncept har tagits fram i samarbete mellan designkontoret Propeller, forskarna i projektet och familjerna.

Om du är intresserad av ett speciellt område kan du även välja bland fyra kategorier eller några av de taggar vi har använt.

Visa hela innehållet
Visa fullstor bild
Med förmånscykel kan anställda leasa en cykel från sin arbetsplats likt det förmånsbilssystem som finns idag. Cykelpendling till och från jobbet ger...

Med förmånscykel kan anställda leasa en cykel från sin arbetsplats likt det förmånsbilssystem som finns idag. Cykelpendling till och från jobbet ger poäng som sedan kan bytas in mot cykelservice hos en anknuten servicepartner.

Idag ger förmånsbilssystemet anställda möjlighet att använda bil för privat bruk som en anställningsförmån. Men visst borde det finnas möjlighet att använda cykel också! När du pendlar till och från jobbet och passerar ”cykeltullar” tjänar du in poäng som sedan kan användas som betalningsmedel när du servar din cykel hos en anknuten cykelverkstad. Samma cykelverkstad kan också leasa cykeln till företaget där du jobbar. De kan även komma till arbetsplatsen några gånger om året då de anställda får hjälp med att byta till vinterdäck, fråga om råd kring utrustning eller prova på att köra andra typer av cykel som lådcykel eller elcykel.

Visa hela innehållet
Visa fullstor bild
Ibland går det inte som man tänkt sig. Då kan det vara skönt att få hjälp på plats av någon som kan.

Ibland går det inte som man tänkt sig. Då kan det vara skönt att få hjälp på plats av någon som kan.

Om du skulle få punktering kan du ringa till den ambulerande cykelservicen som då hjälper dig på plats så att du kan fortsätta din cykelfärd. Tjänsten drivsprivat men är anknuten till Move Sthlm vilket fungerar som en kvalitetsstämpel. Cykelservicen skulle också kunna åka ut till företag som erbjuder tjänstecykel och byta till dubbdäck på cyklarna inför vinterhalvåret.

Visa hela innehållet
Visa fullstor bild
Vägtullar kan finnas för både bilister och cyklister. Bilisterna betalar trängselskatt vid vägtullen, cyklisterna får istället poäng när de passerar...

Vägtullar kan finnas för både bilister och cyklister. Bilisterna betalar trängselskatt vid vägtullen, cyklisterna får istället poäng när de passerar.

Ett tydligt sätt att dirigera om resurser skulle kunna vara vägtullar. För att premiera cyklister skulle man kunna få poäng när man passerar vägtullen. Poängen kan sedan användas som betalningsmedel hos anknutna cykelverkstäder. Samhället vinner på ökad cykling. Vi blir friskare och sjukvårds-kostnaderna minskar. En del av vinsten skulle kunna gå tillbaka till dem som cyklar i form av poäng. Poängsystemet skulle också kunna fungera som en morot för att få fler att välja cykel istället för bil.

Visa hela innehållet
Visa fullstor bild
Cykelartärerna fungerar som en huvudled för att cykla till, från eller igenom city. De är strategiskt placerade och har olika färger för att navigeringen...

Cykelartärerna fungerar som en huvudled för att cykla till, från eller igenom city. De är strategiskt placerade och har olika färger för att navigeringen ska bli enkel.

Cykelartärerna välkomnar alla typer av cyklister. Elcyklar, lådcyklar och vanliga cyklar ska känna sig trygga när de transporterar sig. Det ska också kännas säkert att cykla med barn på dessa sträckor samtidigt som det går snabbt att ta sig till sitt slutmål.

Visa hela innehållet
Visa fullstor bild
För att fler ska känna sig välkomna och säkra i trafiken krävs en ökad satsning i infrastrukturen. Med en dedikerad cykelled visar staden att resor med...

För att fler ska känna sig välkomna och säkra i trafiken krävs en ökad satsning i infrastrukturen. Med en dedikerad cykelled visar staden att resor med cykel är prioriterat.

Huvudcykelleden fungerar som en artär i staden. Där kan du cykla snabbt och säkert. Det finns dubbla körfält i vardera riktningen som gör att snabbare cyklister enkelt kan köra om på ett säkert sätt. Körbanorna är bredare än normalt så att även lådcyklar får platsBiltrafik har väjningsplikt mot dem som färdas på leden. Hela cykelleden skulle också kunna färgas för att ytterligare stärka uppmärksamheten. Genom att kombinera huvudcykelleden med en”grön-våg” kan effektiviteten öka och risken för köer minskar när trycket är som störst.

Visa hela innehållet
Visa fullstor bild
Skyltningen i trafiken behöver bli bättre för att fler ska välja att cykla. Det krävs samma tydlighet i cykeltrafiken som i biltrafiken. Nya skyltar kommer...

Skyltningen i trafiken behöver bli bättre för att fler ska välja att cykla. Det krävs samma tydlighet i cykeltrafiken som i biltrafiken. Nya skyltar kommer också att behöva utformas när nya behov uppstår.

Många upplever att det är svårt att hitta rätt väg när man är ute och cyklar. Skyltningen är ofta bristfällig. Genom att utforma ett enhetligt skyltsystem blir det enklare att hitta rätt och att följa trafikregler. Om staden är tydlig med vad som gäller blir det också lättare att följa de regler som finns.

Visa hela innehållet
Visa fullstor bild
En del i att motivera människor till att börja cykla är att lyfta de positiva aspekter som finns.

En del i att motivera människor till att börja cykla är att lyfta de positiva aspekter som finns.

Bättre hälsa, snabb transport och frisk luft är positiva aspekter som följer med när du börjar cykla. Det ska vara lätt att hitta när du planerar din cykelfärd och därför krävs en tydlig skyltning. En del i skyltningen skulle kunna vara att införa en skylt för ”vacker väg”. Idag finns ett liknande märke för biltrafiken som visar på vägsträckor med ”turistiskt värde”. Den nya cykelskylten skulle märka ut extra fina cykelsträckor.

Visa hela innehållet
Visa fullstor bild
Att som förälder skjutsa sina barn till olika fritidsaktiviteter med bil är vanligt idag. . Ett system för att samåka till barnens aktiviteter med...

Att som förälder skjutsa sina barn till olika fritidsaktiviteter med bil är vanligt idag. . Ett system för att samåka till barnens aktiviteter med kollektivtrafik skulle vara ett steg närmare mot ett bilfritt liv.

Ett sätt att förenkla resande i grupp utan bil skulle kunna vara en app som kan delas mellan olika personer för att underlätta samåkande.Då skulle en ansvarig förälder kunna åka kollektivt med flera barn istället för att varje förälder skjutsarsitt barn för sig. Till tjänsten finns också funktioner kopplade för att organisera samåkningen.

Visa hela innehållet
Visa fullstor bild
Dedikerade platser för barn och äldre längst fram i bussen.

Dedikerade platser för barn och äldre längst fram i bussen.

Barn har tillsammans med äldre personer särskilda platser dedikerade främst i bussen. Detta underlättar för barn som reser på egen hand i kollektivtrafiken och ökar tryggheten för både barn och förälder.

Visa hela innehållet