Visa navigeringen
Visa fullstor bild
Att som förälder skjutsa sina barn till olika fritidsaktiviteter med bil är vanligt idag. . Ett system för att samåka till barnens aktiviteter med...

Att som förälder skjutsa sina barn till olika fritidsaktiviteter med bil är vanligt idag. . Ett system för att samåka till barnens aktiviteter med kollektivtrafik skulle vara ett steg närmare mot ett bilfritt liv.

Ett sätt att förenkla resande i grupp utan bil skulle kunna vara en app som kan delas mellan olika personer för att underlätta samåkande.Då skulle en ansvarig förälder kunna åka kollektivt med flera barn istället för att varje förälder skjutsarsitt barn för sig. Till tjänsten finns också funktioner kopplade för att organisera samåkningen.

Visa hela innehållet
Visa fullstor bild
Dedikerade platser för barn och äldre längst fram i bussen.

Dedikerade platser för barn och äldre längst fram i bussen.

Barn har tillsammans med äldre personer särskilda platser dedikerade främst i bussen. Detta underlättar för barn som reser på egen hand i kollektivtrafiken och ökar tryggheten för både barn och förälder.

Visa hela innehållet
Visa fullstor bild
Som barnfamilj kan det bli bökigt att inte ha tillgång till bil när man ska skjutsa barnen till fritidsaktiviteter. Att underlätta samåkande och att skapa...

Som barnfamilj kan det bli bökigt att inte ha tillgång till bil när man ska skjutsa barnen till fritidsaktiviteter. Att underlätta samåkande och att skapa trygghet för föräldrar och barn när barnen åker själva i kollektivtrafiken blir en viktig del i ett bilfritt liv.

En Move Sthlm-profilerad barnsektion avsedd för barn som åker själva i kollektivtrafiken är ett alternativ. I vagnen skulle även en barn-värd kunna finnas för att hjälpa barnen till rätta i tunnelbana och på perrong.

Visa hela innehållet
Visa fullstor bild
Livet som bilfri gav familjen känslor av välbefinnande.

Livet som bilfri gav familjen känslor av välbefinnande.

• Man pratar mer på tåg där man sitter vända mot varandra (jämfört med bil). Även den
annars kör kan vara delaktig.

• Roligt att ha tid att prata med varandra när man går till skolan.

• Äldre släktingar tycker det är roligt att hjälpa till och känna sig behövda. Ger ökad gemenskap.

• Mer tid för hemlagad mat när man inte skjutsar barnen – uppskattas av familjen.

Visa hela innehållet
Visa fullstor bild
Familjerna kände ibland oro kopplad till situationen som bilfri.

Familjerna kände ibland oro kopplad till situationen som bilfri.

• Oro för att fordonens batteri ska inte ska räcka hela vägen.

• Oro för punktering på lådcykeln – vad gör man på landet om man får punka?

• Läskigt att cykla när det är halt, rädd att välta och glida in i bilfilen.

• Läskigt att cykla i stan när trafiken kör nära, speciellt med barn.

• Cykla på landsväg känns inte bra, bilarna kör så snabbt och det finns ingen cykelbana.

• Tanken på att barnen åker själva i kollektivtrafiken känns ibland inte så bra.

• Mycket cykelstölder i området.

Visa hela innehållet
Visa fullstor bild
Livet som bilfri gav personlig tillfredsställelse.

Livet som bilfri gav personlig tillfredsställelse.

• Stolt över att klara bilfria utmaningar som att ta sig till landet, hitta snabbaste vägen
med kollektivtrafik, ta det bilfria också till jobbet.

• Inspirerat andra till att springa och uträtta ärenden samtidigt och att inte skaffa en
andra bil.

• Barn som får ansvar (t.ex. cykla eller åka kollektivt själva) får möjlighet att känna sig
stora.

• Mindre dåligt samvete för att uträtta småärenden. Åka till Myrorna eller köpa godis känns inte bra med bil.

Visa hela innehållet
Visa fullstor bild
Barnen tyckte att det var roligt att leva bilfritt.

Barnen tyckte att det var roligt att leva bilfritt.

• Roligt att åka lådcykel, fascinationen sitter i efter 6 månader.

• Roligt att åka moppe och Twizy.

• Roligt att åka tåg.

• Barnens kompisar vill provåka och tycker det är kul med lådcykel och Twizy.

Visa hela innehållet
Visa fullstor bild
Familjerna kände frihet och oberoende som bilfria.

Familjerna kände frihet och oberoende som bilfria.

• Barnen påklädda och redo för spontana utflykter. Mentala motståndet mindre för
småutflykter.

• Med cykel har man kontroll – den går när man vill att den ska gå (till skillnad från
kollektivtrafik).

• Åkte hem från landet med kollektivtrafik i omgångar – alla blev nöjda.

• Känns tryggt, skönt och viktigt att barnen får lära sig hitta i staden och klara sig själva.

• Med cykel gör man staden till sin egen.

Visa hela innehållet
Visa fullstor bild
 

 

Barnens aktiviteter gav upphov till praktiska hinder.

• Krångligare att ta med kompisar hem (ha extra cykelhjälm).

• Ta sig hem kollektivt sena kvällar med barnen är segt.

• Jobbigt för barn att åka långt med kollektivtrafik och komma hem sent (träning utspridd
över hela Stockholm).

• Barnen måste lära sig att hitta rätt och klara sig vid oförutsedda händelser i kollektivtrafiken.

Visa hela innehållet
Visa fullstor bild
När familjerna behövde förflytta sig själv och andra uppstod praktiska hinder.

När familjerna behövde förflytta sig själv och andra uppstod praktiska hinder.

• Svårt att få med hela familjen (inklusive äldre barn) på utflykter/aktiviteter/träffa vänner
längre bort utan bil. Varken Twizy eller lådcykel rymmer hela familjen (med stora barn).

• Extra utmanande när det är kallt och dåligt väder eller om man är förkyld.

• Sena kvällar på jobbet är det segt att sätta sig på cykeln.

• Spontana inköp blir inte av. Ingen valla hemma ledde till inställd skidtur.

• Funkar inte utan bil på landet där det inte finns kollektivtrafik. Kan inte ta sig dit, handla eller åka på aktiviteter.

• Svårt att hinna till många olika platser, långt ifrån varandra, med korta tidsintervall.

Visa hela innehållet