Visa navigeringen
Visa fullstor bild
Vägtullar kan finnas för både bilister och cyklister. Bilisterna betalar trängselskatt vid vägtullen, cyklisterna får istället poäng när de passerar...

Vägtullar kan finnas för både bilister och cyklister. Bilisterna betalar trängselskatt vid vägtullen, cyklisterna får istället poäng när de passerar.

Ett tydligt sätt att dirigera om resurser skulle kunna vara vägtullar. För att premiera cyklister skulle man kunna få poäng när man passerar vägtullen. Poängen kan sedan användas som betalningsmedel hos anknutna cykelverkstäder. Samhället vinner på ökad cykling. Vi blir friskare och sjukvårds-kostnaderna minskar. En del av vinsten skulle kunna gå tillbaka till dem som cyklar i form av poäng. Poängsystemet skulle också kunna fungera som en morot för att få fler att välja cykel istället för bil.

Visa hela innehållet
Visa fullstor bild
Skyltningen i trafiken behöver bli bättre för att fler ska välja att cykla. Det krävs samma tydlighet i cykeltrafiken som i biltrafiken. Nya skyltar kommer...

Skyltningen i trafiken behöver bli bättre för att fler ska välja att cykla. Det krävs samma tydlighet i cykeltrafiken som i biltrafiken. Nya skyltar kommer också att behöva utformas när nya behov uppstår.

Många upplever att det är svårt att hitta rätt väg när man är ute och cyklar. Skyltningen är ofta bristfällig. Genom att utforma ett enhetligt skyltsystem blir det enklare att hitta rätt och att följa trafikregler. Om staden är tydlig med vad som gäller blir det också lättare att följa de regler som finns.

Visa hela innehållet
Visa fullstor bild
Livet som bilfri gav familjen känslor av välbefinnande.

Livet som bilfri gav familjen känslor av välbefinnande.

• Man pratar mer på tåg där man sitter vända mot varandra (jämfört med bil). Även den
annars kör kan vara delaktig.

• Roligt att ha tid att prata med varandra när man går till skolan.

• Äldre släktingar tycker det är roligt att hjälpa till och känna sig behövda. Ger ökad gemenskap.

• Mer tid för hemlagad mat när man inte skjutsar barnen – uppskattas av familjen.

Visa hela innehållet
Visa fullstor bild
Livet som bilfri gav personlig tillfredsställelse.

Livet som bilfri gav personlig tillfredsställelse.

• Stolt över att klara bilfria utmaningar som att ta sig till landet, hitta snabbaste vägen
med kollektivtrafik, ta det bilfria också till jobbet.

• Inspirerat andra till att springa och uträtta ärenden samtidigt och att inte skaffa en
andra bil.

• Barn som får ansvar (t.ex. cykla eller åka kollektivt själva) får möjlighet att känna sig
stora.

• Mindre dåligt samvete för att uträtta småärenden. Åka till Myrorna eller köpa godis känns inte bra med bil.

Visa hela innehållet
Visa fullstor bild
Familjerna kände frihet och oberoende som bilfria.

Familjerna kände frihet och oberoende som bilfria.

• Barnen påklädda och redo för spontana utflykter. Mentala motståndet mindre för
småutflykter.

• Med cykel har man kontroll – den går när man vill att den ska gå (till skillnad från
kollektivtrafik).

• Åkte hem från landet med kollektivtrafik i omgångar – alla blev nöjda.

• Känns tryggt, skönt och viktigt att barnen får lära sig hitta i staden och klara sig själva.

• Med cykel gör man staden till sin egen.

Visa hela innehållet
Visa fullstor bild
Att leva bilfritt gav individen välbefinnande.

Att leva bilfritt gav individen välbefinnande.

• Att cykla (med eller utan el) är skönt för man rör på sig och får frisk luft – man blir pigg. Speciellt som småbarnsmamma är det ett bra sätt att komma ut.

• Man får solljus även på vintern när man cyklar.

• Det är tyst att cykla.

• Mer egentid för föräldrar när barnen åker själv.

• Man kan lyssna på radio när man cyklar.

• Man åker vackrare vägar med cykel och ser mer av omgivningen.

• Folk frågar: ”Har ni verkligen tid att krångla?” – använder tiden bättre.

Visa hela innehållet