Visa navigeringen
Visa fullstor bild
Med förmånscykel kan anställda leasa en cykel från sin arbetsplats likt det förmånsbilssystem som finns idag. Cykelpendling till och från jobbet ger...

Med förmånscykel kan anställda leasa en cykel från sin arbetsplats likt det förmånsbilssystem som finns idag. Cykelpendling till och från jobbet ger poäng som sedan kan bytas in mot cykelservice hos en anknuten servicepartner.

Idag ger förmånsbilssystemet anställda möjlighet att använda bil för privat bruk som en anställningsförmån. Men visst borde det finnas möjlighet att använda cykel också! När du pendlar till och från jobbet och passerar ”cykeltullar” tjänar du in poäng som sedan kan användas som betalningsmedel när du servar din cykel hos en anknuten cykelverkstad. Samma cykelverkstad kan också leasa cykeln till företaget där du jobbar. De kan även komma till arbetsplatsen några gånger om året då de anställda får hjälp med att byta till vinterdäck, fråga om råd kring utrustning eller prova på att köra andra typer av cykel som lådcykel eller elcykel.

Visa hela innehållet
Visa fullstor bild
Dedikerade platser för barn och äldre längst fram i bussen.

Dedikerade platser för barn och äldre längst fram i bussen.

Barn har tillsammans med äldre personer särskilda platser dedikerade främst i bussen. Detta underlättar för barn som reser på egen hand i kollektivtrafiken och ökar tryggheten för både barn och förälder.

Visa hela innehållet
Visa fullstor bild
Som barnfamilj kan det bli bökigt att inte ha tillgång till bil när man ska skjutsa barnen till fritidsaktiviteter. Att underlätta samåkande och att skapa...

Som barnfamilj kan det bli bökigt att inte ha tillgång till bil när man ska skjutsa barnen till fritidsaktiviteter. Att underlätta samåkande och att skapa trygghet för föräldrar och barn när barnen åker själva i kollektivtrafiken blir en viktig del i ett bilfritt liv.

En Move Sthlm-profilerad barnsektion avsedd för barn som åker själva i kollektivtrafiken är ett alternativ. I vagnen skulle även en barn-värd kunna finnas för att hjälpa barnen till rätta i tunnelbana och på perrong.

Visa hela innehållet
Visa fullstor bild
Vi kör inte bara människor i bilar utan transporterar ofta en hel del saker i bilen. Idag är det lätt att beställa hem saker men det är svårare att få...

Vi kör inte bara människor i bilar utan transporterar ofta en hel del saker i bilen. Idag är det lätt att beställa hem saker men det är svårare att få dem bortforslade.

Det finns många tjänster för att handla på nätet, alltifrån byggvaror till mat som levereras hem till dörren. Men det är svårare att bli av med saker när du lever bilfritt. En tjänst skulle kunna vara att samma företag som levererar dina varor också tar med det du vill bli av med. Det skulle kunna vara saker som du vill återvinna eller skänka bort.

Visa hela innehållet
Visa fullstor bild
Livet som bilfri gav upphov till känslor av ofrihet. 

Livet som bilfri gav upphov till känslor av ofrihet. 

 

• Inte i kontroll. Beroende av andra faktorer och människor.

• Jobbigt att behöva be om hjälp – vill inte vara i skuld. Vill inte be om skjuts för ofta.

Visa hela innehållet
Visa fullstor bild
Livet som bilfri gav personlig tillfredsställelse.

Livet som bilfri gav personlig tillfredsställelse.

• Stolt över att klara bilfria utmaningar som att ta sig till landet, hitta snabbaste vägen
med kollektivtrafik, ta det bilfria också till jobbet.

• Inspirerat andra till att springa och uträtta ärenden samtidigt och att inte skaffa en
andra bil.

• Barn som får ansvar (t.ex. cykla eller åka kollektivt själva) får möjlighet att känna sig
stora.

• Mindre dåligt samvete för att uträtta småärenden. Åka till Myrorna eller köpa godis känns inte bra med bil.

Visa hela innehållet
Visa fullstor bild
Familjerna fick yttre bekräftelser som bilfria.

Familjerna fick yttre bekräftelser som bilfria.

• Twizyn skapar positiv uppmärksamhet – bilister gjorde tummen upp, folk tar kort och frågar vad det är och hur långt den går.

• Lådcykeln skapar positiv uppmärksamhet bland andra cyklister och i vissa bekantskapskretsar.

• Om man ser en annan lådcykel så vinkar man – stark community-känsla.

• När andra som har bil tycker att man lite knäpp så sporrar det snarare än hämmar.

Visa hela innehållet
Visa fullstor bild
Familjerna kände frihet och oberoende som bilfria.

Familjerna kände frihet och oberoende som bilfria.

• Barnen påklädda och redo för spontana utflykter. Mentala motståndet mindre för
småutflykter.

• Med cykel har man kontroll – den går när man vill att den ska gå (till skillnad från
kollektivtrafik).

• Åkte hem från landet med kollektivtrafik i omgångar – alla blev nöjda.

• Känns tryggt, skönt och viktigt att barnen får lära sig hitta i staden och klara sig själva.

• Med cykel gör man staden till sin egen.

Visa hela innehållet