Visa navigeringen
Visa fullstor bild
Ibland går det inte som man tänkt sig. Då kan det vara skönt att få hjälp på plats av någon som kan.

Ibland går det inte som man tänkt sig. Då kan det vara skönt att få hjälp på plats av någon som kan.

Om du skulle få punktering kan du ringa till den ambulerande cykelservicen som då hjälper dig på plats så att du kan fortsätta din cykelfärd. Tjänsten drivsprivat men är anknuten till Move Sthlm vilket fungerar som en kvalitetsstämpel. Cykelservicen skulle också kunna åka ut till företag som erbjuder tjänstecykel och byta till dubbdäck på cyklarna inför vinterhalvåret.

Visa hela innehållet
Visa fullstor bild
För att fler ska känna sig välkomna och säkra i trafiken krävs en ökad satsning i infrastrukturen. Med en dedikerad cykelled visar staden att resor med...

För att fler ska känna sig välkomna och säkra i trafiken krävs en ökad satsning i infrastrukturen. Med en dedikerad cykelled visar staden att resor med cykel är prioriterat.

Huvudcykelleden fungerar som en artär i staden. Där kan du cykla snabbt och säkert. Det finns dubbla körfält i vardera riktningen som gör att snabbare cyklister enkelt kan köra om på ett säkert sätt. Körbanorna är bredare än normalt så att även lådcyklar får platsBiltrafik har väjningsplikt mot dem som färdas på leden. Hela cykelleden skulle också kunna färgas för att ytterligare stärka uppmärksamheten. Genom att kombinera huvudcykelleden med en”grön-våg” kan effektiviteten öka och risken för köer minskar när trycket är som störst.

Visa hela innehållet
Visa fullstor bild
Familjerna fick yttre bekräftelser som bilfria.

Familjerna fick yttre bekräftelser som bilfria.

• Twizyn skapar positiv uppmärksamhet – bilister gjorde tummen upp, folk tar kort och frågar vad det är och hur långt den går.

• Lådcykeln skapar positiv uppmärksamhet bland andra cyklister och i vissa bekantskapskretsar.

• Om man ser en annan lådcykel så vinkar man – stark community-känsla.

• När andra som har bil tycker att man lite knäpp så sporrar det snarare än hämmar.

Visa hela innehållet
Visa fullstor bild
Barnen tyckte att det var roligt att leva bilfritt.

Barnen tyckte att det var roligt att leva bilfritt.

• Roligt att åka lådcykel, fascinationen sitter i efter 6 månader.

• Roligt att åka moppe och Twizy.

• Roligt att åka tåg.

• Barnens kompisar vill provåka och tycker det är kul med lådcykel och Twizy.

Visa hela innehållet
Visa fullstor bild
Att förflytta saker som bilfri gav praktiska fördelar.

Att förflytta saker som bilfri gav praktiska fördelar.

• Hemleverans av mat underlättar, speciellt på landet.

• Hemleverans från IKEA, Clas Ohlson m.m. fungerar smidigt.

• Bra med återvinning i huset.

• Med lådcykeln kan man både storhandla och transportera möbler.

• Med Twizy gick det att hämta fem pizzor med barn baksätet.

• Köpte en säck gödsel och körde hem med moppen.

Visa hela innehållet
Visa fullstor bild
Batteri och elförbrukning för elcyklar och lätta elfordon gav upphov till praktiska hinder.

Batteri och elförbrukning för elcyklar och lätta elfordon gav upphov till praktiska hinder.

• Batteriet till lådcykeln är svårt att bära – saknar handtag.

• Lämnar ibland kvar batteriet i elcykeln. Kanske blir det sämre av att vara i kylan men
det är krångligt att bära in.

• Går inte att se på lådcykelbatteriet hur mycket laddning det är kvar när det tagits ut
ur cykeln.

• Är det bättre (drar mindre el) att alltid ha laddaren ikopplad i Twizyn eller ska laddaren
dras ur när den är fulladdad?

• Beror fordonets räckvidd på utetemperatur?

Visa hela innehållet
Visa fullstor bild
Familjernas erfarenheter i samband med laddning av elcyklar. 

Familjernas erfarenheter i samband med laddning av elcyklar. 

• Måste komma ihåg att ladda, speciellt om man ska på längre resa.

• Behöver ladda på jobbet om man ska cykla långt. Måste komma ihåg att ta med laddaren
– vore bra med en extra laddare på jobbet.

• Laddaren till lådcykeln surrar och låter mycket så man vill inte ladda på jobbet i öppet
kontorslandskap.

• Laddaren för lådcykeln är otymplig att ta med.

• Skulle behöva en laddstation i hallen för laddning av lådcykelbatteri.

• Tar med en laddkabel (som reservdunk) i Twizyn.

Visa hela innehållet
Visa fullstor bild
Praktiska hinder vid parkering av lådcyklar

Praktiska hinder vid parkering av lådcyklar

• Är ganska stora och svårt att hitta bra parkeringsplats i stan. Svårt att få plats i cykelställ och man vill inte ta upp hela trottoaren.

• Krångligt att komma nära stolpe/cykelställ och låsa fast lådcykeln.

Visa hela innehållet
Visa fullstor bild
Praktiska hinder vid körning av lådcyklar. 

Praktiska hinder vid körning av lådcyklar. 

• Behövs vingelmån när man startar – speciellt om man har barn i lådan.

• Tar större plats än en vanlig cykel – ibland är cykelvägar eller passager för smala.

• 3-hjulig lådcykel svår att köra på cykelbana som lutar eller har hål, speciellt om det är halt.

• Obehagligt att behöva göra skarp sväng in i framför bilarna vid korsningar.

• Om man måste cykla på vägbanan känner man sig i vägen för bilarna – man blir en bromskloss.

• Med 2-hjulig lådcykel går det inte att nå knappen vid övergångsställen och kan vara svårt att komma in genom portar.

Visa hela innehållet
Visa fullstor bild
Praktiska hinder med lådcyklar.

Praktiska hinder med lådcyklar.

• Svårt att få plats hela familjen – funkar bara när barnen är små.

• Bökigt med tre nycklar till varje cykel (vanligt lås, extra kedjelås, batteriet).

• Lådan på lådcykeln skulle behöva vindskydd och vara låsbar. Vore bra med extra hjälm i lådan om man tar med kompis.

• Lådcykel med punka går inte att flytta långt. Vill inte laga punka på elcykel själv även om man kan på vanlig cykel.

• Vinterdäck behövs på lådcykeln på vintern men jobbigt att byta. Det hände ändå att familjerna vurpade och det är svårare att cykla när det är halt och dåligt snöröjt.

• Svårt att förflytta lådcykeln till landet utan bil.

• Stor svängradie och 2-hjulingen läskig att cykla på innan man vänjer sig.

Visa hela innehållet