Visa navigeringen
Visa fullstor bild
Med förmånscykel kan anställda leasa en cykel från sin arbetsplats likt det förmånsbilssystem som finns idag. Cykelpendling till och från jobbet ger...

Med förmånscykel kan anställda leasa en cykel från sin arbetsplats likt det förmånsbilssystem som finns idag. Cykelpendling till och från jobbet ger poäng som sedan kan bytas in mot cykelservice hos en anknuten servicepartner.

Idag ger förmånsbilssystemet anställda möjlighet att använda bil för privat bruk som en anställningsförmån. Men visst borde det finnas möjlighet att använda cykel också! När du pendlar till och från jobbet och passerar ”cykeltullar” tjänar du in poäng som sedan kan användas som betalningsmedel när du servar din cykel hos en anknuten cykelverkstad. Samma cykelverkstad kan också leasa cykeln till företaget där du jobbar. De kan även komma till arbetsplatsen några gånger om året då de anställda får hjälp med att byta till vinterdäck, fråga om råd kring utrustning eller prova på att köra andra typer av cykel som lådcykel eller elcykel.

Visa hela innehållet
Visa fullstor bild
Ibland går det inte som man tänkt sig. Då kan det vara skönt att få hjälp på plats av någon som kan.

Ibland går det inte som man tänkt sig. Då kan det vara skönt att få hjälp på plats av någon som kan.

Om du skulle få punktering kan du ringa till den ambulerande cykelservicen som då hjälper dig på plats så att du kan fortsätta din cykelfärd. Tjänsten drivsprivat men är anknuten till Move Sthlm vilket fungerar som en kvalitetsstämpel. Cykelservicen skulle också kunna åka ut till företag som erbjuder tjänstecykel och byta till dubbdäck på cyklarna inför vinterhalvåret.

Visa hela innehållet
Visa fullstor bild
Vägtullar kan finnas för både bilister och cyklister. Bilisterna betalar trängselskatt vid vägtullen, cyklisterna får istället poäng när de passerar...

Vägtullar kan finnas för både bilister och cyklister. Bilisterna betalar trängselskatt vid vägtullen, cyklisterna får istället poäng när de passerar.

Ett tydligt sätt att dirigera om resurser skulle kunna vara vägtullar. För att premiera cyklister skulle man kunna få poäng när man passerar vägtullen. Poängen kan sedan användas som betalningsmedel hos anknutna cykelverkstäder. Samhället vinner på ökad cykling. Vi blir friskare och sjukvårds-kostnaderna minskar. En del av vinsten skulle kunna gå tillbaka till dem som cyklar i form av poäng. Poängsystemet skulle också kunna fungera som en morot för att få fler att välja cykel istället för bil.

Visa hela innehållet
Visa fullstor bild
Att som förälder skjutsa sina barn till olika fritidsaktiviteter med bil är vanligt idag. . Ett system för att samåka till barnens aktiviteter med...

Att som förälder skjutsa sina barn till olika fritidsaktiviteter med bil är vanligt idag. . Ett system för att samåka till barnens aktiviteter med kollektivtrafik skulle vara ett steg närmare mot ett bilfritt liv.

Ett sätt att förenkla resande i grupp utan bil skulle kunna vara en app som kan delas mellan olika personer för att underlätta samåkande.Då skulle en ansvarig förälder kunna åka kollektivt med flera barn istället för att varje förälder skjutsarsitt barn för sig. Till tjänsten finns också funktioner kopplade för att organisera samåkningen.

Visa hela innehållet
Visa fullstor bild
Dedikerade platser för barn och äldre längst fram i bussen.

Dedikerade platser för barn och äldre längst fram i bussen.

Barn har tillsammans med äldre personer särskilda platser dedikerade främst i bussen. Detta underlättar för barn som reser på egen hand i kollektivtrafiken och ökar tryggheten för både barn och förälder.

Visa hela innehållet
Visa fullstor bild
Som barnfamilj kan det bli bökigt att inte ha tillgång till bil när man ska skjutsa barnen till fritidsaktiviteter. Att underlätta samåkande och att skapa...

Som barnfamilj kan det bli bökigt att inte ha tillgång till bil när man ska skjutsa barnen till fritidsaktiviteter. Att underlätta samåkande och att skapa trygghet för föräldrar och barn när barnen åker själva i kollektivtrafiken blir en viktig del i ett bilfritt liv.

En Move Sthlm-profilerad barnsektion avsedd för barn som åker själva i kollektivtrafiken är ett alternativ. I vagnen skulle även en barn-värd kunna finnas för att hjälpa barnen till rätta i tunnelbana och på perrong.

Visa hela innehållet